Sunday, May 23, 2010

ADUHAI MALASNYA...

Pagi ini aku bangun awal macam biasa. Macam nak pergi kerja. Orang kata kita perlu bangun awal setiap hari supaya sentiasa rasa segar. Aku memang rancang nak hantar kereta untuk diserviskan. Tetapi macam malas jer. Sebab semalam dah ke Shah Alam. Kedai servis kereta yang menjadi favourite aku pulak terletak di Subang sedangkan aku di Cheras. Huh..tentu korang kata aku giler...kenapa tak hantar ke kedai berdekatan. Sebabnya...aku memang dah lama jadi pelanggan tetap kat kedai ini sejak tahun 2002. Servisnya selalu tak menghampakan dan harganya berpatutan. 

Apabila memikirkan minggu depan aku nak balik kampung...aku mesti servis kereta hari ini juga. Aku mesti sampai sebelum jam 9.00 pagi kalau tidak..fuh beratur la nak menunggu. Alhamdulillah, sampai je...aku la pelanggan pertama untuk hari ni. Selepas daftar kereta, macam biasa aku melangkah ke Restoran Syed. Apa lagi sarapan pagi. Perut aku pun dah mendendangkan lagu keroncong. Masa perjalanan ke sana, ada satu kereta dipandu berlawanan arah. Hello....jalan sehala daa. Hmm itu lah...macam mana lah kadar kematian akibat kemalangan di Malaysia tinggi. Memang betul la kata trainer untuk kursus sistem pengurusan keselamatan yang aku hadiri bermula bulan lepas. Kes kematian kemalangan tetap tinggi kalau tiada usaha untuk menguruskan perkara-perkara yang dianggap sebagai kelakuan dan keadaan tidak selamat. Jika bilangan kelakukan dan keadaan tidak selamat ini dapat dikurangkan, insya Allah kadar kematian akibat kemalangan jalan raya dapat dikurangkan. Apa lagi..mulai hari ini kita mesti PILIH untuk menjadi pemandu yang lebih berhemah...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...