Friday, May 28, 2010

AKU & STRESS

Semua orang pernah stress...orang gila jer yang mengaku dia tak pernah stress..huh...ye ke? Aku pun tak tahu. Banyak punca yang menyebabkan kita stress. Stress ini ada yang baik dan ada yang buruk. Stress yang baik... hmm contohnya stress sebab nak kena hantar laporan sebelum dateline...huh masa tu semua idea melimpah ruah sampai tak terkejar jari jemari menari di atas keyboard. Stress yang tak elok..huh lagi la banyak puncanya. Masalah kerja, masalah keluarga, masalah duit, masalah itu ini..hmm sampai 1000 tahun pun tidak habis nak cerita pasal stress

Tak kira anda stress sebab apa pun janji anda tahu macam mana nak kendalikan stress anda. Jangan bendung stress anda sampai ke tahap yang anda mungkin tidak kenal lagi sapa anda. Banyak cara tetapi selalunya kalau aku stress...inilah cara aku:
  1. Aku akan cari kawan yang boleh dipercayai ... luar dan dalam. Ini penting sebab kalau kawan kita katogeri mulut tempayan..huh lagi stress dibuatnya. Aku akan bercerita la pada kawan aku masalah aku bla..bla..bla... Kekadang bukan hendak penyelesaian...cuma hanya bercerita sahaja tentang masalah. Inilah kaum Hawa yang suka bercerita masalah dengan kawan-kawannya...need somebody to listen. 
  2. Aku akan baca surah Yassin...ini adalah cara yang aku praktikkan juga sambil berdoa.
  3. Aku main boling... rasa lega setiap kali baling bola boling dan STRIKE.
  4. Aku bersenam...tak kira la aerobik ke ... menari-nari ke (dalam umah jerr).
  5. Aku pi SPA...huh cari ni mahal sikit... tapi aku memang rasa feel so good....
Itu lah cara aku untuk kendalikan stress... Anda macam mana pula...lain orang lain caranya. Tak kisah apa pun cara anda..biarlah ia cara yang ke arah kehidupan yang lebih positif....jangan ke arah negatif...nanti anda juga yang rugi..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...