Saturday, October 23, 2010

PENYAKIT SUSAH NAK BANGUN PAGI

Dua tiga hari lepas, aku sempat berbual-bual dengan rakan-rakan sekerja mengenai isu datang lambat ke tempat kerja. Kebanyakan isu kedatangan lambat adalah dilakukan oleh orang yang sama. Pelbagai alasan yang diberi dan paling teruk terus mengambil cuti sakit. Ini memang dah melampau. Tapi kalau dilihat balik kenapa selalu datang lambat..dah tentu berpunca daripada bangun lewat. Spesies yang bangun lewat ini memang susah. Bagi nasihat pun masuk kiri keluar kanan. Tapi sampai bila nak macam ni. Anda kenalah membuat pilihan untuk mengubah sikap anda. 

Maka, dengan rela hatinya, aku ingin memberi tips-tips macam mana nak bangun awal. Sila ambil pen dan kertas atau anda print aje lah...

  1. Dapatkan tidur secukupnya. Maknanya anda harus memastikan anda mendapat tidur sekurang-kurangnya 6-7 jam. Mulai saat ini, anda harus menjadualkan diri anda untuk masuk tidur. Misalnya anda hendak bangun seawal 6.00 pagi, bermakna jam 11.00 malam anda perlu berangkat ke bilik tidur anda. Kalau ada kekawan yang ajak anda ke kedai mamak ... say to them...Sorry beb...gua nak tidur.
  2. Dapatkan rentak. Bukan rentak juara tetapi rentak tidur anda. Dalam tubuh badan kita ini, ada jam yang dikenali sebagai jam biologi yang mengikut rentak seharian kita. Jika kita mempunyai jadual tidur yang tetap, jam biologi akan mengejutkan kita bangun daripada tidur tanpa jam loceng. Segar pulak tuh. Sebab itu, kalau boleh pada hari cuti, kita bangun pada waktu yang sama kita bangun ketika hari bekerja. Lagipun, sebagai umat Islam, kenalah bangun awal untuk solat Subuh kecuali ........(lu pikir sendiri).
  3. Dapatkan tidur berkualiti. Jika anda tidur lebih lapan jam pun tak guna jika tidur anda tidak berkualiti. Kenalpasti dan kurangkan gangguan yang boleh mengganggu kelenaan tidur anda. Antaranya gangguan nyamuk, gangguan TV (dinasihatkan jangan meletakkan TV anda dalam bilik tidur), jangan mengambil kafien sekurang-kurangnya enam jam sebelum waktu tidur, padamkan lampu dan gunakan dim light jika anda penakut dalam gelap macam saya :P.
  4. Sebelum tidur, ambil wuduk dan bacalah surah Al-Fatihah, Ayat 3 Qul dan Ayat Kursi.
  5.  Pilih jam loceng yang boleh mengejut anda dari tidur dan letak jauh daripada katil anda. Maknanya anda terpaksa bangun untuk menghentikan bunyi jam loceng.
  6. Mandi segera selepas bangun...nih sesuai jika anda bangun dalam keadaan lemau dan mamai...pilihlah shower cream yang mempunyai bau-bauan yang menyegarkan. Kalau ada unsur-unsur aromaterapi lagi bagus.
Aku rasa itu je la yang mampu aku kongsikan. Ini apa yang aku praktikkan. Sebab jika kita datang lambat ke tempat kerja adalah sesuatu yang tidak bagus untuk kerjaya kita. Rekod kedatangan yang tidak elok bagi sesetengah syarikat amat dititikberat. Janganlah kita dibuang kerja kerana sebab yang remeh temeh ini. Tidur berkualiti meningkatkan prestasi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...