Wednesday, December 29, 2010

PINJAMAN PERIBADI

Aduhh...sekarang ni ramai orang yang buat pinjaman peribadi. Kat tempat kerja aku ni berlambak. Ada yang buat pinjaman sebab nak bernikah, ada nak ubahsuai rumah, ada yang nak bayar hutang kad kredit. Bagi aku terpulang kepada diri masing-masing sebab korang yang bayar. Tapi jangan lerr lepas pinjam, dapat duit...terus joli katak bagai nak rak...sedar-sedar duit dah habis. Kemudian baru lerr sedar...tapi dah terlambat beb! Pening kepala kalau dok hutang banyak ni..kalau aku memang tak tido lena punya. Korang boleh ke tido lena? 

Lagi satu, ada yang suka buat pinjaman banyak dan ambil masa berpuluh-puluh tahun. Pendek kata dah dekat nak pencen, baru abis bayor...huh. Sakit jiwa beb! Yang peliknya orang-orang muda yang baru kerja ni nak meminjam. Ambil pinjaman RM50k...itu pun terhad sebab gaji...kalau gaji banyak..lagi banyak nak ambil. Katalah faedahnya 5% (andai kata) dan ambil masa 15 tahun (ada ke yang lama lagi?) ..total yang korang bayor sebenar-benarnya kat bank RM87,500 selepas 15 tahun (kalau aku salah kire..tolong bagitau). Banyak giler beb?

Bukan aku membangkang korang nak buat pinjaman tetapi kena fikir balik. Aku pun penah buat pinjaman peribadi sebab nak bayor hutang kad kredit aku dan memang aku bayor lepas dapat duit tuh. Kalau nak pinjam sekadar nak joli-joli atau beli benda yang tak de faedahnya...lupekan ajer lerr...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...