Tuesday, January 4, 2011

JANGAN HISAP ROKOK DEPAN AKU

Aku memang bengang kalau orang hisap rokok depan aku. Dah la merokok depan aku yang comel ini...asap lak siap hembus-hembus. Kalau ada faktor angin luaran...asap tu aku boleh terhidu. Semalam, aku dengar berita kalau tak silap Sepanyol telah menguatkuasakan merokok di tempat awam. Negara kita pun ada gak..tetapi macam kurang jerr kuatkuasa tuh...atau mungkin boleh diperluaskan lagi kawasan larangan merokok.

INFO SIHAT ada menyatakan asap rokok boleh memberikan kesan yang tidak baik...aku tak kisah sangat pasal kesihatan perokok..sebab mereka memilih untuk membakar diri...yang aku kesian adalah kesihatan orang-orang bukan perokok yang macam aku. Kesian lah kami. Kami nih tak mampu nak beli insuran kesihatan.

Kesan daripada menyedut asap rokok yang sememangnya tak best itu, mangsa (orang yang terhidu asap rokok) boleh mengalami sakit kepala, pening-pening, sakit kerongkong dan batuk. Ini bagi aku kesan kecil. Kesan besarnya pula pasti ada kalau dah hari-hari terdedah terutama keluarga si perokok dan teman-temannya. Kandungan asap rokok yang dihembus keluar mengandungi tar, nikotin, karbon monoksida dan bahan kimia yang lain. Tar boleh membawa kepada barah terutama pada sistem yang berkaitan dengan pernafasan. Nikotin boleh membawa kepada penyakit jantung dan mengganggu saraf. Karbon monoksida boleh menyebabkan kekurangan oksigen dalam darah dan ini menyebabkan otak kurang menerima oksigen dan akhirnya kita akan layu. 

Wahai perokok..kami sebagai orang yang berada di sekeliling anda, kami ada hak untuk bernafas dalam udara yang segar, bersih dan bebas daripada asap rokok. Fikirkan lah sebelum merokok...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...