Thursday, January 6, 2011

RUTIN PAGI KU TELAH BERTUKAR

Minggu ini dah masuk hampir sebulan aku telah menukar rutin pagiku. Kalau dulu, selalunya aku akan mula bangun 6.30 pagi. Gosok gigi, berwuduk dan solat subuh. Kemudian, aku akan mengemas tempat si Meow. Bagi Meow makan. Kemudian, aku baru mandi dan bersiap untuk pergi kerja. Aku keluar rumah dalam 7.20 pagi dan paling lewat pun dalam 7.30 pagi. Aku akan singgah membeli sarapan di kedai dan akan tiba di pejabat dalam 7.40 pagi (buat masa ini pejabat aku memang dekat giler dengan rumah). Sampai pejabat, aku akan sarapan dulu dan tepat jam 8.00 pagi aku akan mula kerja.

Tetapi sekarang sudah lain. Kini aku kena bangun paling lewat 6.00 pagi. Kemas tempat Meow. Kemudian, mandi dan solat subuh. Jam 6.35 pagi aku harus keluar dan menghantar adik aku ke bus stop. Singgah breakfast di kedai. Masuk pejabat dalam 7.10 pagi. Huh ..awal giler. Tetapi sekarang dah musim sekolah lebih baik sampai awal sebab kalau lewat, jalan sudah mulai sesak. 

Mula-mula masa rutin berubah memang susah. Terasa penat dan tak larat nak buka mata. Tapi sekarang jam biologi aku sudah mula selesa. Aku rasa segar dan kadang-kadang aku bangun tido lebih awal tetapi rasa segar. Itu lah setiap perubahan mesti ada pertama kali dan susah pada mulanya. Tetapi apabila sudah biasa, tiada lagi masalah. Lagipun dari sudut positif, aku anggap ia satu latihan jika ditakdirkan aku kerja di tempat yang agak jauh dari rumah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...