Tuesday, February 15, 2011

SUATU HARI DI PAGI SELASA

Selamat Menyambut Maulidur Rasul..dan hari ini cuti umum. Aku bangun pagi macam biasa. Bersiap-siap..untuk beli sarapan pagi. Pasal bab makan kat area rumah aku ini bukan masalah...cuma jauh dan dekat jer. Aku ambil pergi ke kawasan Nanding. Beli nasi lemak. Tengok mak cik jual nasi lemak sedang sibuk melayan pelanggan yang lain, aku melayan diri sendiri membungkus kuih. Sedang dok khusyuk ... tetiba seorang pak cik juga membeli nasi lemak. Dari sudut perbualan dengan mak cik nasi lemak...nampak gayanya macam pelanggan tetap. Tiba-tiba:

Pakcik: Semalam saya beli nasi lemak bagi duit berapa ringgit?
Makcik NS: Hmm tak ingat lah... (Dalam hati aku turut mengiyakan apa yang mak cik ni cakap...mana ler dia ingat..pelanggan pun ramai)
Pakcik: Saya bagi RM50 tapi duit baki tak balik

Aku curi pandang wajah Makcik NS. Nampak juga ler raut wajah tak puas hati tapi dia tetap senyum dan siap ambil pesanan lagi untuk pakcik tuh. Aku dalam hati dok berkata...orang gile mana yang tak tunggu duit baki dipulangkan. RM50 pulak tuh... Kemudian mak cik tuh dok kira-kira duit nasi lemak pak cik tuh semalam dan hari ini...dan dia pulangkan baki. Agaknya dia malas nak bergaduh....tapi kalau pakcik tuh betul tak pe la...tapi tabik spring kat mak cik tuh...agaknya dia berpegang CUSTOMER ALWAYS RIGHT ..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...