Thursday, April 14, 2011

BURGER

Hari ini aku nak bercerita tentang burger. Burger dan aku ... Pertama kali aku makan burger ... aku tak ingat masa tuh umur aku berapa. Tapi memori lucu dan kejakunan aku melihat burger kali pertama masih terpahat dalam ingatan aku. Masa tu aku sekolah rendah. Ada satu malam tuh, arwah bapak aku membeli sesuatu untuk kami sekeluarga. Kalau ikut sejarahnya selalu dia beli mee goreng, roti canai...al maklumlah...dia tau anak-anak dia ni suka makan. Buka bungkusan .. aku dan adik aku tertanya-tanya ..apakah gerangannya ini? Ye la dulu bukan macam sekarang..rasa pelik...ada daging..ada sayur, bawang, sos cili ...hmmm sebab tak pernah jumpa ..kita orang makan setakat merasa je la... tak habis. Mak aku cakap dengan bapak aku..hmm lain kali tak yah beli la..bukannya makan budak-budak ni. Sejak itu, bapak aku tidak lagi membeli burger.

Hari berganti hari tahun berganti tahun, kami membesar dan balik sekolah dah pandai naik bas sendiri...keluar dengan kekawan, baru ler kami berkenalan dengan burger. Masa sekolah menengah, ada seorang pakcik dan makcik ni ..menjual burger di pekan sehari (ala-ala pasar malam tapi pasar ni beroperasi pagi) setiap Ahad. Fuh...menu burger dia macam-macam...burger goreng, double special (daging dua beb! letak telur lagi...), burger special, burger ada cheese ..tapi favourite aku  ...double special ayam. Mak ai...terasa nikmatnya. Dengan mayo...dan sos cili memang best.....sampai aku masuk Universiti..tiap kali balik kampung memang tak miss...sehinggalah satu hari ...agak lama juga gerai pakcik dan makcik tuh tidak kelihatan....lepas tu hanya makcik dan anaknya...dan sekarang anak-anaknya pulak...Al-fatihah..

Tapi sekarang ni...aku tak kemaruk burger lagi...tapi once in a blue moon ..terasa nak makan burger... aku pergi yang berdekatan dengan rumah aku...tapi memang susah ler nak cari yang setanding dengan pakcik dan makcik tuh ...hmm rindu lak dengan burger dia orang 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...