Tuesday, October 11, 2016

DISYAKI KANSER




26 Mei 2016 - Masa di bilik CTScan aku nampak Dr B macam berkerut sesuatu. Dia suruh aku ke bilik Ultrasound Scan..dua kali dia scan termasuk alat yg baru. Masa tu aku hanya dengar ada blood vessel. Kemudian dah selesai..Dr B maklumkan nanti Dr Raz maklumkan. Petang itu Dr Raz masuk melawat macam biasa. Nampak macam ada sesuatu yg kurang menyenangkan untuk disampaikan. Dr Raz maklumkan dia terpaksa batalkan pembedahan aku kerana disyaki ada kanser. Dia sarankan aku ke IKN. Dia akan tulis surat rujukan pihak sana. Masa tu aku tak tau nak rasa macam mana. Sedih? Tak de air mata. Terasa tenang. Aku minta Dr Raz buat sahaja pembedahan itu sebab aku tidak mahu lagi menanggung kehilangan darah. Kali ini masuk ke wad dah 4 beg darah aku masuk. Dr Raz maklumkan dia tidak boleh teruskan pembedahan kerana prosedur pembedahan melibatkan kanser adalah berbeza. I will sent you to a better hand. Itu la kata2nya yang masih tergiang-giang sampai sekarang. Her decision was right. A lot thanks to her.

Aku petang itu terus call my bff, Ina. Sepanjang aku sakit dan menghadapi emergency, dia la yang selalu bantu aku. Aku menangis. Ina menenangkan aku. Malam itu dia datang..siap bawa makanan lagi. Thanks to her husband also...sebab benarkan Ina menolong aku selalu. Ina menasihatkan aku untuk memaklumkan kepada keluarga aku. Sebab selama ini aku memang banyak berahsia kemasukan ke hospital. Tak nak menyusahkan. But I was wrong. Kita perlu bagi beritahu keluarga sebab sokongan mereka adalah penting dalam menghadapi cabaran ini. Terima kasih mak, adik dan adik ipar kerana menjaga aku sewaktu pembedahan dan terima kasih pada Haikal dan Humairah...jadi tukang penceria waktu mak long berehat selepas pembedahan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...