Saturday, July 17, 2010

TERLIBAT DALAM KEMALANGAN JALAN RAYA .... APA TINDAKAN ANDA?

Pada suatu yang indah, anda telah bersiap sedia untuk ke suatu destinasi. Anda telah periksa kenderaan anda .. semua OK. Maka anda pun memulakan perjalanan anda. Biasalah, dari rumah ke jalan utama dah tentu banyak selok belok yang anda kena lalu....tiba-tiba....sebuah kereta keluar dari simpang dengan laju sekali....BAMMM...pedih sungguh hati sebab anda telah terlibat kemalangan akibat kesilapan pemandu lain. Tentu anda panas hati kan?? Mahu ditampar jer pemandu bebal tuh...siapa yang tak marah kalau terjebak dalam keadaan ini. 

Apa tindakan yang anda perlu ambil? Huh..ada orang kata..."kalau aku..aku tampar jer mangkuk badigol tuh?". Ada yang kata "Keluar ..tengok tahap kerosakan dan buat laporan polis". Ada juga yang kata.."Minta maklumat dan buat report polis"...malah ada yang kata " tak tahu..telefon kawan?"..kuang...kuang...

Maka, apa tindakan yang harus kita ambil? Aku ada terbaca satu blog tentang tindakan yang perlu diambil jika terlibat dalam kemalangan jalan raya....apa lagi sila ke SERIBU WARNA PELANGI .. Walau apa pun yang lebih baik adalah pencegahan. Punca kemalangan itu terlalu banyak dan antaranya ..mungkin faktor terbesar adalah disebabkan sikap kita sendiri. Kita hanya fikir tentang diri kita tetapi kita jarang fikir tentang orang lain. Sekiranya anda sedang menunggu giliran di traffic light... cuba renung-renungkan tentang orang yang berada dalam kenderaan sekeliling anda..fikirkan "mungkin dia bapa kepada 7 orang anak...kalau aku terlanggar dia..kesian kat anak-anak dia", "mamat ni mungkin menyara ibubapanya di kampung..kalau aku terlanggar dia..sian mak ayah dia." Maka, ubahlah sikap kita semasa memandu. Jadikan jalan raya kita selamat untuk digunakan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...