Wednesday, January 4, 2012

BACK TO SCHOOL

Wah ..hari ini..budak-budak dah mula bersekolah. Hmm ..maknanya...dah tentu ada kesesakan luar biasa. Dah tentu mak bapak sibuk untuk menghantar anak, bayar yuran itu ini. 

Maknanya, hari ini dan esok aku kena keluar awal. Ye la..tak nak lambat...takut jalanraya sesak. Dah ler aku kena menempuh sekolah sebelum sampai ke pejabat. Anyway..bukan itu yang aku nak cerita..tetapi pengalaman aku mulai bersekolah...anda semua pun tentu ada memori indah kan...

Aku semasa masuk Darjah 1 ..tak de le menangis. Rilek jer...dapatlak kelas yang memang cikgu kelasnya kreatif boombastik...pergh kelas aku masa Darjah 1 memang lain dari yang lain. Memang ler ada meja tulis dan sebagainya..tetapi ada satu sudut di kelas, cikgu aku hias macam ...pergh...memang kelas. Aku ingat lagi.. namanya Cikgu Fatimah.

Masa Darjah 1, memang aku terer ler...dapat nombor 1, 2, 3 jer...tetapi bila semakin meningkat Darjah ...semakin meningkat ler nombor yang aku dapat dalam kelas...ha ha..tapi...Penilaian Darjah 5 pun...aku cuma dapat 1A jer...aku pun tak tahu kenapa...asyik main jer kot...

Masa Darjah 6, aku lain sikit. Peperiksaan terakhir Darjah 6 ..aku tergolong dalam kalangan pelajar terbaik iaitu 5 ke atas. Tapi memang menarik ler Darjah 6 ni...ada memori sampai sekarang aku ingat...ujian bulanan Algebra..aku dapat 0...adeh..masa tu mana ler aku faham..nengok pun persamaan a + 6 b = 3 ..macam tak logik ...

Anyway..apabila sekolah menengah, prestasi aku terus menaik. Keputusan SRP aku memang boleh melayakkan aku ke asrama penuh. Aku tak mau..ye ler sebab tuh tengah giler dok menonton drama Cina TV2 setiap jam 6 petang...arghh tak mau. Mak aku masa tuh dah bising suruh aku apply masuk sekolah asrama penuh...tapi nasib baik ayah aku tak sokong dia.. Ayah aku tau...aku bukannya minat nak pi sangat sekolah asrama penuh..ye la lagipun anak dua orang jer..nanti aku duk asrama ..sepi jer rumah.

Akhirnya aku bersekolah biasa jer masa Tingkatan 4 dan 5. Biasa ler TV is number one...but..sambil menonton TV , aku buat ulangkaji tauuu. Pergi tuisyen pun seingat aku dua kali jer..sebabnya...tuisyen tuh  jam 6 petang...tau la kan kenapa...he he he

Masa peringkat menengah ni..aku mulai suka subjek kimia dan add maths. Tak tau nape tetapi memang kalau dalam kelas ..tumpuan aku 100%. Kelas Fizik...paling aku gerun ..selain daripada ujikaji yang boring dah susah nak faham...cikgu dia lak memang garang....ader ler kita orang satu kelas kena berdiri atas kerusi...tapi tak pe...itu sebenarnya yang mematangkan kita...
Akhirnya SPM menjelang...dan alhamdulillah...Pangkat 1, agregat 11. So, nak tak nak...memang aku kali ini nekad untuk sambung belajar di matrikulasi...maknanya...have to say goodbye to my chinese drama...dah ler masa tu la citer X-Files tengah glamer...tapi demi impian menggulung ijazah ..akhirnya aku dapat ler masuk Asasi Sains aliran Hayat. Well..masa tu memang impian nak jadi doktor.. tapi tu la...akhirnya masa final year di Asasi Sains...dan juga minat aku kepada Chemistry...aku terpaksa menolak impian untuk jadi doktor...and akhirnya aku dapat melanjutkan ke kursus Eng...alhamdulillah..sekarang dah 10 tahun lebih bekerja...dah hopefully...tahun mendatang ni..kerjaya semakin kukuh...Amin


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...