Sunday, April 10, 2011

MARI MEMASAK GULAI IKAN PATIN MASAK TEMPOYAK

Akhirnya, hari ini aku mempunyai masa nak memasak gulai masak tempoyak ikan patin. Ikannya dah seminggu dalam peti ais. Kesian kawan aku, mak buyung. Nasib baik dia tak bersalin lagi. 

Bahan-bahannya:
2 ekor ikan patin yang telah disiang dan dikerat-kerat... ikan ini memang khas didatangkan dari Temerloh
5 ulas cili padi .. takut mak buyung tak tahan lak pedas
3 sudu besar tempoyak ...bekalan tempoyak dah nak abis...mak..tolong bawa tempoyak yerrr bila datang nanti
Kunyit ... nak pakai segar ok...nak pakai yang jadi serbuk pun boleh.
Garam kasar ..ikut kesesuaian 
Daun kesum dan asam keping
Cara:
Basuh ikan dan bilas dengan air dan asam keping. Kisarkan atau blend cili api, kunyit, garam dan tempoyak supaya teksturnya nampak sebati gitu. Pastu masukkan bahan-bahan yang dikisar ke dalam periuk dan tambah air. Masukkan ikan dan tambah air hingga ikan agak-agak tenggelam. Jangan terlalu banyak air nanti tak best. Ada orang masakkan kuahnya baru letak ikan. Tapi aku tak suka sebab masak sekali baru le bercampur rasa ikannya. Masukkan asam keping ..sikit jer tau..nanti masam gilerr. Biarlah hingga mendidih dan masukkan daun kesum. Macam dalam rancangan Masterchef....taste your cooking ...rasalah...dan tambah la garam ke apa-apa ke...sesuai dengan selera anda. Senang jerr kan...

Selalunya aku makan lauk ni dengan nasi. Tapi hari ini malas lak nak masak nasi. Aku pun potong terung dan lumur dengan garam dan lada hitam. Goreng dalam minyak jagung yang sikit. Sedap lak...lemak-lemak gitu.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...